Jesper Juul (ur. 18 kwietnia 1948, zm. 25 lipca 2019) – duński terapeuta rodzinny, autor książek o wychowaniu i socjologii. Założyciel fundacji FamilyLab, która ma na celu inspirowanie rodziców do wychowania dzieci w oparciu o pogłębioną relację rodzinną. W latach 1979–2004 kierował pracą Instytutu Kemplera. Na język polski przetłumaczono ponad 15 jego tytułów, między innymi: Twoje kompetentne dziecko, „Nie” z miłości, Kryzys szkoły co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Być razem. Książka dla par.
Juul propagował idee szacunku i współdziałania we wzajemnych relacjach z dzieckiem oraz dojrzałe przywództwo dorosłych. W swoich książkach podkreśla znaczenie godności dziecka i jego naturalnych kompetencji (np. empatii, zmysłu moralnego itp.), wskazuje w jaki sposób stawiać dzieciom granice oraz krytykuje autorytarny i nienaturalny styl wychowania
Pedagogika według Jaspera Juula, duńskiego terapeuty rodzinnego i autora książek na temat wychowania, koncentruje się na szacunku, empatii i partnerstwie w relacjach z dziećmi. Choć Juul głównie pisał o rodzinie i relacjach w domu, jego zasady można z powodzeniem zastosować w żłobkach. Oto kluczowe elementy pedagogiki Juula w kontekście żłobka:
1. Szacunek dla dziecka
Podstawą podejścia Jaspera Juula jest głęboki szacunek dla dziecka jako odrębnej i wartościowej osoby. W żłobku oznacza to traktowanie dzieci z godnością i uwzględnianie ich uczuć oraz potrzeb. Opiekunowie powinni słuchać dzieci, obserwować je i odpowiadać na ich sygnały z empatią i zrozumieniem.
2. Autentyczność i bycie sobą
Juul podkreślał znaczenie autentyczności w relacjach z dziećmi. Opiekunowie w żłobku powinni być szczerzy i autentyczni w swoich reakcjach i komunikacji z dziećmi. Dzieci wyczuwają nieszczerość, więc prawdziwość opiekunów buduje zaufanie i zdrowe relacje.
3. Partnerstwo
W podejściu Juula, relacja między dorosłym a dzieckiem powinna opierać się na partnerstwie, a nie hierarchii. W żłobku oznacza to, że opiekunowie powinni współpracować z dziećmi, wspólnie podejmować decyzje tam, gdzie jest to możliwe, i szanować perspektywę dziecka.
4. Empatia i zrozumienie
Empatia jest kluczowym elementem pedagogiki Juula. Opiekunowie powinni starać się zrozumieć emocje i potrzeby dzieci, reagując na nie w sposób empatyczny. W żłobku oznacza to, że opiekunowie są świadomi emocjonalnych stanów dzieci i starają się odpowiednio na nie reagować, pomagając dzieciom w zrozumieniu i wyrażaniu swoich uczuć.
5. Odpowiedzialność za relacje
Juul zwracał uwagę, że dorośli są odpowiedzialni za jakość relacji z dziećmi. W żłobku opiekunowie powinni dbać o budowanie pozytywnych, zdrowych relacji z dziećmi, co obejmuje konsekwentne, spójne i pełne szacunku zachowanie wobec dzieci.
6. Granice i konsekwencje
W pedagogice Juula granice są ważne, ale powinny być ustalane z szacunkiem dla dziecka. W żłobku oznacza to, że opiekunowie wyznaczają jasne, ale elastyczne granice, które pomagają dzieciom czuć się bezpiecznie. Konsekwencje działań dzieci powinny być naturalne i zrozumiałe, a nie karzące.
Zastosowanie zasad Juula w naszym żłobku
- Szacunek i słuchanie: Traktowanie dzieci poważnie, uwzględnianie ich opinii i uczuć.
- Budowanie autentycznych relacji: Bycie prawdziwym w relacjach z dziećmi, co buduje zaufanie.
- Empatia: Rozpoznawanie i reagowanie na emocje dzieci, wspieranie ich w nauce wyrażania uczuć.
- Partnerstwo: Angażowanie dzieci w decyzje dotyczące ich codziennego życia w żłobku.
- Ustalanie granic: Wyznaczanie granic z szacunkiem, co pomaga dzieciom czuć się bezpiecznie i zrozumieć zasady.
Implementacja pedagogiki Jaspera Juula w naszym żłobku sprzyja tworzeniu środowiska, w którym dzieci czują się bezpieczne, zrozumiane i szanowane, co z kolei wspiera ich zdrowy rozwój emocjonalny i społeczny.
.
.
.
.
.