Lekarz, nauczyciel, matka…
Geniusz pedagogiczny sprawił, iż już za życia została uznana za prekursorkę nowoczesnego podejścia do edukacji. Przez lata pracy w ówczesnych Casa dei Bambini tzw. domach dziecięcych lub domach dziecka pokazała, że niezależność, zaufanie, wolność wyboru i szacunek dla drugiego (małego) człowieka są fundamentem wszelkiej edukacji i rozwoju społecznego człowieka.
Początkowo praca z dziećmi polegała na eksperymentowaniu, szybko okazało się, że dzieci lubią pracować bez przymusu, a praca i jej efekty mogą sprawiać przyjemność, natomiast koncentracja i samodyscyplina nie są domeną wyłącznie dorosłych.
Montessori odkryła, że edukacja to spontaniczny proces, który nie dobywa się za pomocą „słów nauczyciela”, a poprzez codzienne „eksperymenty i doświadczenia” za pomocą, których dziecko wywiera wpływ na swoje otoczenie.
Maria Montessori urodziła się w 1870 r. we Włoszech, w Chiaravelle.
Zmarła w 1952 r. w Holandii, w Noordwijk.
Metoda Marii Montessori, znana z podejścia do edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, może być z powodzeniem stosowana także w żłobkach. Montessori kładzie duży nacisk na rozwój dziecka jako całości, uwzględniając jego zdolności, zainteresowania i naturalny rytm rozwoju. Oto kilka kluczowych elementów metody Montessori, które mogą być zastosowane w żłobkach:
1. Przygotowane otoczenie
Otoczenie w żłobku Montessori jest starannie przygotowane, aby wspierać samodzielność dziecka. Wszystkie materiały są dostępne na poziomie dziecka, co umożliwia mu swobodny wybór aktywności. Meble i narzędzia są dostosowane do małych rozmiarów, co pozwala dzieciom na samodzielne korzystanie z nich bez pomocy dorosłych.
2. Rola opiekuna
Opiekun w żłobku Montessori pełni rolę przewodnika i obserwatora, a nie tradycyjnego nauczyciela. Zadaniem opiekuna jest obserwacja dzieci, identyfikowanie ich potrzeb i zainteresowań oraz oferowanie odpowiednich materiałów i aktywności, które wspierają ich rozwój. Opiekun zachęca do samodzielności i samodyscypliny, jednocześnie zapewniając wsparcie emocjonalne i fizyczne.
3. Materiały edukacyjne
Materiały używane w żłobkach Montessori są proste, naturalne i zaprojektowane tak, aby stymulować zmysły dziecka. Często są to drewniane zabawki, które można dotykać, manipulować i odkrywać. Materiały te pomagają rozwijać koordynację ruchową, percepcję zmysłową oraz umiejętności poznawcze.
4. Wolność wyboru
Dzieci w żłobkach Montessori mają swobodę wyboru aktywności, co sprzyja rozwijaniu ich zainteresowań i autonomii. Wolność ta jest jednak strukturalna – dzieci uczą się, jak podejmować decyzje w granicach ustalonych przez przygotowane otoczenie i dostępne materiały.
5. Rozwój samodzielności
Metoda Montessori kładzie duży nacisk na rozwijanie samodzielności od najmłodszych lat. W żłobku oznacza to, że dzieci są zachęcane do samodzielnego wykonywania codziennych czynności, takich jak ubieranie się, jedzenie czy sprzątanie po sobie. Daje im to poczucie kompetencji i buduje pewność siebie.
6. Zaspokajanie potrzeb rozwojowych
Metoda Montessori zwraca uwagę na indywidualne potrzeby rozwojowe każdego dziecka. W żłobkach stosuje się podejście obserwacyjne, które pozwala opiekunom dostosować materiały i aktywności do aktualnych zainteresowań i umiejętności dzieci, co wspiera ich naturalny rozwój.
Korzyści z zastosowania metody Montessori w naszym żłobku
- Samodzielność i pewność siebie: Dzieci uczą się podejmowania decyzji i wykonywania zadań bez pomocy dorosłych.
- Rozwój zmysłów i koordynacji ruchowej: Poprzez manipulację specjalnie zaprojektowanymi materiałami edukacyjnymi.
- Indywidualne podejście: Każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, a opiekunowie dostosowują się do jego potrzeb.
- Kształtowanie poczucia porządku: Dzieci uczą się organizacji i odpowiedzialności poprzez regularne rutyny i dbanie o swoje otoczenie.
Stosowanie metody Montessori w naszym żłobku może przynieść wiele korzyści, wspierając wszechstronny rozwój dzieci w atmosferze szacunku i zrozumienia.
.
.
.
.
.